“Влада і політика”. 2000. 6-12 жовт.
Валентина Кулик
“Київ Музик Фест’2000”: перед дилемою вибору
З-поміж традиційних українських фестивалів - київських “Музичних прем'єр сезону” та “Форуму музики молодих”, одеських “Двох днів і двох ночей”, львівських “Контрастів” - “Київ Музик Фест” вирізняє парадоксальна невідповідність між декларованою концепцією та її втіленням. З'явившись десять років тому під гаслом “Українська музика в контексті світової”, форум і справді зіштовхнув у своєму просторі твори вітчизняних та зарубіжних композиторів (представників діаспори, Західної Європи, Америки). Та з часом кількісне співвідношення на “Фесті” “свого” и “чужого” все більше и більше ставило під сумнів адекватність девізу реаліям життя. Цьогорічний XI “Київ Музик Фест”, що тривав з 23 по 30 вересня, здавалося, вирішив повернути втрачені пріоритети. Пам'ятною подією “Фесту” стало прем’єрне виконання друкованих і недрукованих вокальних творів Бориса Лятошинського періоду 1915-1924 pp., об’єднаних ініціаторами концерту М.Копицею та І.Царевич у збірку під назвою “Нічні пісні”. Слід нагадати дати, що минулорічний “Фест” уже пропонував своїм слухачам виконання неозвучених раніше творів Л.Ревуцького, а це свідчить, що нинішній форум переводить ідею популяризацї творчості українських композиторів початку століття у традицію.
Понад два десятки концертів протягом тижня познайомили меломанів міста з розмаїттям стильових напрямів сучасної музики, дарували прем'єри, яких, до речі, на нинішньому “Фесті” було більше п'ятдесяти. Запам'ятались оригінальні, позначені театральним експериментом “Французькі фрески” для мішаного хору, органа, квартету дерев'яних духових, ударних, балету та читця Л.Дичко; трагедійна “Епітафія” для струнних і фортепіано В.Сильвестрова; ігровий “Trias” для органа, фортепіано та струнних С.Луньова; драматична “Aria-passione-2” І.Щербакова; сповідально-романтична кантата “Зелень вешняя” В.Годзяцького.
Приємно констатувати - цьогорічний “Фест” виявився набагато вдалішим за попередній. Завдяки відбору творів значно поменшало “фонових” опусів - бляклих та непомітних звукових плинностей, а цілеспрямоване компонування програм за тематичними, жанровими та стильовими критеріями сприяло цілісності та вишуканості концертів. Так з'явилися акції “Українська скрипкова музика”, “Фортепіанний дует”, “Духовна хорова музика сучасних українських композиторів”. Основою іншого концерту, де звучали твори таких різних авторів як В.Сильвестров, І.Щербаков, В.Годзяцький Є.Станкович, став романтичний струмінь, притаманний кожному з митців.
Наслідки серйозної підготовчої роботи виявилися і в композиційній завершеності “Фесту’2000”. Віддзеркаленням першого концерту фестивалю “Хорові антифони” - стали співи “Духовної хорової музики сучасних українських композиторів” у переддень закінчення свята музики. А обидва симфонічні концерти відкриття й закриття форуму будувалися за ідеєю діалогу культур та епох (Й.С.Бах - А.Вебер, Г.Малер - В.Губаренко).