"Голос України". 2001. 12 жовт. №185(2685)

Наталія Семененко

Ностальгія за мелодикою в 34 концертах

У столиці відбувся XII Міжнародний фестиваль "Київ Музик Фест’2001".Можливо, з часом аналітики і виведуть таку формулу: тон, заданий прес-конференцією, стовідсотково прогнозує тональність майбутньої мистецької акції. Принаймні наші спостереження й сподівання після аншлагової прес-конференції з нагоди відкриття XII "Київ Музик Фесту" справдилися.

Організатори свята спромоглися максимально наповнити фестивальну декаду творчими акціями високого художнього рівня. По закінченні важко уявити, що 10 днів вилилися у 34 концерти симфонічної, хорової, камерної, органної, джазової музики, які озвучили понад 300 творів українських і зарубіжних композиторів. Між іншим, деякі з них створили свою музику принагідно до “Фесту”. Зокрема, Концерт для скрипки з оркестром Мирослава Скорика, блискуче інтерпретований відомим скрипалем Юрієм Харенком (США), колишнім нашим співвітчизником.

Найкращі зали столиці було гостинно надано “Фесту”: Колонний зал ім.М.Лисенка, “Український дім”, Національна музична академія, Будинок органної та камерної музики, Будинок вчених. Тут цими днями "розташувались" симфонічні оркестри (Національний, філармонічний, радіо, естрадно-симфонічний, Чернігівський), камерні — "Київська камерата", "Аrchі", "Кластер", "Рикошет", "Київ Арт Капела", а також найкращі ансамблі та солісти.

Грандіозним "святом у святі" став день хорової музики, присвячений 950-літтю Києво-Печерської лаври. Він став справжнім хоровим марафоном:

просто неба лунали духовні хорові твори минулого й сучасності, прекрасні мелодії Київського розспіву. "Ця ідея належала незмінному директору "Київ Музик Фесту" Івану Федоровичу Карабицю", — ділиться своїми враженнями композитор, член оргкомітету Леся Дичко. — Разом ми ходили по святій землі лаври й прискіпливо розглядали кожний куточок, страшенно хвилювалися з приводу акустики й погоди. Та наші побоювання виявилися марними. Виступи муніципальних хорів "Київ" (диригент М.Гобдич), "Хрещатик" (Л.Бухонська), жіночого хору Національного педуніверситету "Павана" (Л.Байда), чоловічої капели ім.Л.Ревуцького (Б.Антків), здавалось, примусили зазвучати багатоголоссям саме повітря навколо лаври".

У Михайлівському Золотоверхому дитячі колективи "Вогник" (диригент С.Степаненко) та "Зірниця" (П.Мережин) виконували духовні твори М.Лисенка, Д.Бортнянського, А.Веделя, М.Леонтовича та інші. Великий вечірній хоровий концерт набув звучання справжньої симфонії завдяки цікавим різноплановим виступам хорів "Хрещатик" та Чернігівського.

Слухачі органного концерту були в захваті від солістки — зовсім юної, але напрочуд зрілої в технічному плані Ольги Чундак з творами Й.С.Баха, Д.Букстехуде. Справжнім відкриттям вечора стало виконання нової симфонії для органа, магнітної плівки та синтезатора "Аз рехъ..." ("Dіхі") Геннадія Саська. Це оригінальний, глибоко філософський твір, емоційно відвертий авторський монолог у традиціях постмодерну. Проникливе, на високій ноті експресії виконання твору Ольгою Дмитренко знайшло резонанс у публіки.

В один із фестивальних днів гості Колонного залу, затамувавши подих, заслухувалися звучанням шедеврів світової класики: скрипкової (С.Франка) й віолончельної (С.Рахманінова) сонат і творів сучасних японських композиторів у виконанні славнозвісних майстрів Анатолія Баженова, Івана Кучера та японської піаністки Чієко Ягі.

Мистецький проект Ії Царевич "З нотної бібліотеки Бориса Лятошинського" втілили Наталія Федусів та Ігор Савчук. Запам'яталися пристрасна, експресивна, з фольклорними інкрустаціями Симфонієта для альта і струнних Ганни Гаврилець, яскравий за формою та щирий за висловом альтовий концерт Жанни Колодуб, витончено-рафінована музика Кармели Цепколенко, оригінальна за задумом сюїта для двох фортепіано "Вій" Ірини Алексійчук, експресивне тріо для флейти, альта і фортепіано Олени Томльонової, парадоксально-інтригуюча "Пастка для двох" Юлії Гомельської.

Цікавим видався музично-театральний жарт Валентини Мартинюк "Фортуна" за віршами Модеста Чайковського. Масштабно й сміливо заявила про себе молода композиторка з Криму Мерзіє Халітова. Її багаточастинний Концерт для оркестру — своєрідні музичні картини різних міст Криму. Барвисті мотиви, пружні ритми, колоритна оркестровка, симфонічність мислення визначили самобутність творчого обличчя авторки. Віталій Філіпенко продовжив "географічну" тему. Його сюїта для естрадно-симфонічного оркестру "Східні ескізи" стала захопливою мандрівкою екзотичними країнами Африки, Арабестану, Японії.

Справжнім дарунком прихильникам джазового мистецтва став виступ джаз-оркестру Яна Табачника під диригуванням Марка Резницького.

Цьогорічний “Фест” виявився гостинним хазяїном для запрошених представників регіональних композиторських шкіл. Окрім традиційних учасників із Одеси, Харкова, Львова, Донецька, Ужгорода, Дніпропетровська вперше випробування "столицею" пройшли юні композитори — переможці регіональних конкурсів "Фест-дебют".

Узагалі нинішній фестиваль відзначився приємною збалансованістю симфонічних, камерних і решти програм. Цікаво, що найбільшу аудиторію збирали денні камерні концерти. Відчутною на “Фесті” стала і умовно-ностальгійна лінія творів зі спільною тенденцією до краси, простоти й щирості музичного вислову, тугою за пісенною мелодикою, класичною прозорою гармонією. Віднині фестиваль оголошено культурно-мистецькою акцією, що постійно діє, і вже 4 листопада в Національній філармонії відбудеться виступ Віденського камерного оркестру "Віденська академія".



© 2004-2005. Все права защищены.
Developed by Treastal.