“Рада”. 1993. 14 жовт. №22 (2893)
Галина Степанченко
Відродження у хоровому мистецтві
Хорові концерти — це була найцікавіша сторінка “Київ Музик Фесту’93”. Програма кожного колективу була відкриттям нових або демонстрацією вже відомих творів хорової скарбниці. В концерті жіночого ансамблю Київського університету оригінально прозвучала фольклорна сюїта на теми звичаєво-обрядових українських народних пісень Олександра Некрасова. Диригентові хору вдається знайти темброво різноманітне звучання для композицій Михайла Чембержі та Богдани Фільц.З кантатою Віталія Філіпенка на вірші Л.Татаренка “Чорнобильські дзвони” вдало виступив хор Богуславського педучилища. Олександр Юзефович та його підопічні завжди полонять слухачів програмами української сучасної музики. Хор з Богуслава, виконуючи на фестивалі кантату В.Філіпенка, показав, що він володіє майстерністю динамічних контрастів. Особливо вдало прозвучали емоційно насичені кульмінаційні епізоди.
Палітра хорової української музики була досить різноманітною за композиторськими іменами: М.Старицький, А.Гайденко, Ю.Іщенко, Г.Цицалюк, В.Зубицький, Г.Сасько, В.Камінський. Ці митці у своїх творах розкрили трагічну тему Голодомору 1933 року в Україні. Ця велика програма була підготовлена диригентом хору “Трембіта” Миколою Куликом для концертів пам’яті жертв того лихоліття, які проходили навесні у Львові. Особливо яскраво прозвучала “Дума про тридцять третій” Геннадія Саська. Проникливо, з розкриттям трагічного змісту, з відтворенням у хоровому тембрі інтонації болю та страждання пролунав “Реквієм” Ю.Іщенка на вірші В.Забаштанського. Як спомин про всіх, хто загинув у ті роки, прозвучала “Молитва Божій Матері” Володимира Зубицького. Масштабний твір В.Камінського “Україна. Хресна дорога” (кантата-симфонія) на вірші М.Ткача вражає глибиною композиторського задуму, філософським розкриттям болючої теми.
Про цей концерт фундатори конкурсу композиторів на тему “Голодомор в Україні 32—33 років” — подружжя Коць — відгукнулись дуже схвально. У приватній бесіді — пані Іванна та пан Мар’ян особливо відзначали майстерність хору та композицію Г.Саська.
Відкриттям “Київ Музик Фесту’93” був виступ хору з Житомира “Орея”. Молодий хоровий колектив, яким керує талановитий хормейстер Олександр Вацек, уже здобув визнання на відомих хорових конкурсах в Європі. Олександр Вацек володіє секретами новітньої хорової акустики, тому, мабуть, твори В.Гончаренка, який шукає саме в цьому напрямку, нарешті прозвучали вишукано й дуже своєрідно. Оригінальне сценічно-хорове рішення знайшов хормейстер для виконання “Купальської” з опери “Цвіт папороті” Є.Станковича. З блискучою майстерністю хор “Орея” виконав “Дримбу” Володимира Зубицького, в якій слухачі почули справжній “хор-оркестр”.
На мою думку, на фестивалі відбулось відкриття талановитого хору, який має свій виконавський стиль, свій наповнений емоційною виразністю тембр.
В дні фестивалю відбулась одна значна подія в хорових концертах, яка приємно здивувала й викликала багато роздумів про багатоманітність сучасного хорового мистецтва в Україні. Мається на увазі виконання Літургії Лесі Дичко у Володимирському соборі. Твір композиторки несе в собі найкращі хорові традиції музичної культури минулого й поєднує це з високою професійною майстерністю. Виконавська довершеність співу двох жіночих хорів (Г.Горбатенко та Л.Байди), солістів Лілеї Волянської (Канада), Миколи Гобдича та Юрія Демчука, майстерність диригента — Галини Горбатенко — наповнили цю мистецьку подію особливою натхненністю.
Заключним акордом фестивалю став концерт хору та оркестру Національної опери, в якому прозвучали українська духовна музика (хормейстер Левко Венедиктов) та вокально-симфонічний твір “Дзвони” С.Рахманінова (диригент — Володимир Кожухар).
Якщо в першому відділенні виконанням “Молитви за Україну” М.Лисенка, духовних творів Д.Бортнянського, М.Березовського та К.Стеценка хор Національної опери продемонстрував вокальну майстерність й глибину інтерпретації, то друге відділення було прекрасним виконавським прочитанням складного, масштабного твору Сергія Рахманінова “Дзвони”, який вже давно не виконувався в Києві.
На цій високій ноті і завершився “Київ Музик Фест’93”. Певна річ, були на фестивалі і прорахунки, і невирішені проблеми, і програми, що викликали дискусії, і виконавці різного рівня, але найголовніше, на мою думку, що в цей складний час кияни жили музичним мистецтвом.